Thursday, November 6, 2008

Bagaimana hendak menggunakan torrent?

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera....

Pernah guna bitcomet, uTorrent, Deluge dll untuk 'download' anime, movie, games, software?
For the beginners, saya nak ajar bagaimana untuk menggunakan torrent client. Saya akan ajar perkara asas sahaja kerana semua langkah2 untuk 'download' adalah sama bagi semua torrent client.
(Saya akan menggunakan Bitcomet 0.64 sebagai contoh :)

Download Free Bitcomet 0.64 HERE!

ps* Install Bitcomet dahulu kerana langkah2 di bawah bermula setelah software Bitcomet di'install' ke dalam komputer anda.

  1. Buka enjin carian Google dan taipkan Isohunt/mininova/Torrentz (saya akan menggunakan Isohunt) dan tekan butang 'Search'. Pilih keputusan yang paling atas untuk memasuki laman web tersebut.
  2. Pergi ke kotak pencarian(search box) dan taipkan apa yang anda inginkan. Sebagai contoh saya ingin download Red Alert 3.
  3. Keputusan seperti gambar dibawah akan keluar dan pilih mana satu yang menepati citarasa anda.
  4. Klik pada Download .torrent/Download This Torrent. Dan 'save' di mana2 sahaja yang anda inginkan. Saya akan 'save' di dekstop dan hasilnya :
  5. Buka software Bitcomet 0.64 dan klik pada 'Open'
  6. Buka file yang baru di'download' tadi dan klik Open.
  7. Klik Ok. Done!
Itu sahaja. senang bukan? So, happy downloading and torrenting. =P



2 Comments:

eskondel said...

terimakasih bebanyak,ada juga yang bagi penerangan,tapi sukar nak saya pahami,ini pula begitu simple dan senang.hm....tapi ada satu masalah;lama sangat menunggu utk satu file yang besarnya18MB.TQ

Anonymous said...

sy nyer fail ade icon kuning. kata ada masalah NAT, dan camne nk deal ngan masalah port?

Create your Paypal Account here:
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.
cash-mails.com

blogger templates | Make Money Online